Av Birgitta Molin och Gunnar Stenström, GIIIf
Sydvästra Gotlands järnväg
är framme vid sitt mål
finns bättre samfärdsel så säg
än boggievagn på räls av
stål
det fröjdar sinnet må ni tro
att banan kom till Hablingbo
Detta skrev en äldre bonde från
Hablingbo i Gotlänningen år 1924
Järnvägen från Klintehamn
till Hablingbo planlades redan 1912. Den som intensivt arbetade för denna
järnväg var dåvarande folkskolläraren och riksdagsmannen August Lingström.
Motståndet ute i socknarna var stort, och en av de socknar som var mest
motvilliga mot järnvägen var Sproge. Men Båtel Siltberg, Urgude, var den som så
småningom fick de övriga sockenborna att ändra sig.
Klinte kommun fick satsa
mycket pengar. Den i januari 1912 beslutade kommunen att den skulle teckna
aktier med 10 000 kr i en blivande järnväg från Klintehamn till Hablingbo, den
s.k. D e p s 1 i n j e n . Den 17 december samma är
beslutade stämman, att den skulle teckna aktier med ytterligare 20 000 kr i det
projekterade järnvägsbolaget. Även socknarna längs med järnvägen tecknade aktier.
Fröjel tecknade aktier med 40 000 kr, Eksta med 50 000 kr, Sproge med 20 000
kr, Silte med 33 000 kr, och slutligen Hablingbo med 50 000 kr. Uppgift för Levide
saknas. För Sproges del togs lånet i Stockholms
Hypoteksbank. Detta lån skulle seden betalas tillbaka på 40 år. Övriga uppgifter
har ej gått att få tag på.
Det dröjde sedan ganska
länge innan järnvägsbygget kom i gång. Kommunerna var trots allt tröga med att
teckna aktier och dessutom kom första världskriget med materialbrist not höga
kostnader. Stiftarna fick vid två tillfällen hos Kungl. Maj:t begära förnyad
koncession.
1923 kunde äntligen
arbetet börja på allvar. Trafiken kom igång lagom till betkampanjen. Sommaren
1924 invigdes järnvägen, som då kallades Sydvästra Gotlands järnväg och som
införlivades med linjen Klintehamn - Roma, som blev invigd 1899.
Den 1 juli 1947 övertog
staten Järnvägarna på Gotland och drev dem i bolagsform under ett år. Sedan
blev de förvaltade som ett statligt trafikföretag. Nu moderniserades det hela;
rälsbussar i stället för ånglok ombesörjde passagerar- och den lättare
godstrafiken medan motorlok blev dragkraften för den tyngre godstrafiken. Ny
stor verkstad byggdes i Visby och stationshusen moderniserades. Men det hela
gick med stora årliga förluster och det beslutades att järnvägen Slite - Roma -
Klintehamn - Hablingbo skulle läggas ned.
Onsdagen den 10 juni 1953
gick den sista rälsbussen från Hablingbo till Visby. När den kom till
Klintehamn hängde en stor krans på bussens bakgavel,
troligen dithängd av en sörjande f.d. trafikant. Sista
godståget gick måndagen den 8 juni. Det fördes av lokföraren Martin Wallin och
konduktör Emanuel Karlsson, som bägge börjat på denna bana 23 år tidigare.
Järnvägen kom dock till viss användning även under de närmast två följande
åren, då man på höstarna fraktade sockerbetor till Roma.
Under järnvägens korta
existens fanns det flera trafikinspektörer. Den förste
hette Gildon och den siste Benning. Därefter var det en nedläggningsinspektör vid namn
Larsson.
Under samma tid fanns det
i t.ex. Sproge endast en stins, Hjalmar Hemmander.
Han tjänstgjorde även som postföreståndare.
Ovanstående uppgifter är
till största delen tagna ur boken "Klinteminnen"
av August Lindqvist. Vissa kompletteringar har gjorts efter ortsbefolkningens
egna uppgifter.
Linjen Klintehamn -
Hablingbo är en sträcka, på c:a tre mil. Att linjen
inte gick genom tättbebyggt område märks på antalet bommar. De enda utefter
linjen fanns i Klintehamn. För övrigt var det endast varningsskyltar. På en del
ställen fanns det dock en järngrind. Den var ditsatt för att skydda alla djur längs linjen. Trots detta har det hänt
att djur blivit överkörda av tåget .
På den tid som järnvägen
användes så fanns det lokaltelefon mellan varje station. Stinsen
ringde då vidare till nästa station och talade om att
tåget just hade gått. Numera finns på de flesta stationerna ännu trådarna kvar
medan på en del ställen utmed linjen är trådarna och stolparna nedtagna.
Längs järnvägslinjen är
för länge sedan räls och slipers borttagna. Bainvallen har
på sina håll fått helt nya uppgifter. Ganska stor
del av den forna järnvägen är nu omgjord till väg. Detta är troligen gjort
därför att banvallen gick så mycket rakare än de redan befintliga landsvägarna.
Största delen av
banvallen är dock helt igenvuxen. Den mesta växtligheten består av små låga
buskar, ett och annat ungträd samt gräs.
En annan sorts växtlighet är spannmål. På åtskilliga platser har banvallen plöjts upp och används numera som åker. Exempel på detta finns i Eksta och vid Hallins gård i Fröjel.
Längs banvallen finns några gamla väl bevarade stenbroar kvar. En av dessa är den över Tjängdarvekanalen i Sproge.
Där banvallen korsar vägen mellan Eksta och Levide finns en av de vackraste platserna på hela sträckan. Norrut är banvallen omgjord till väg. Söderut finns den kvar i mycket litet förändrat skick. Den är där täckt med grönt saftigt gräs.
På de flesta håll utmed
linjen finns inga spår efter den järnvägsrälsen. Däremot kan man mycket väl se
var järnvägen har gått fram genom att studera markprofilen och öppningarna i
skogsbrynet.
Vad som idag finns kvar
av Klintehamns station är stationshuset, lokstallarna och godsmagasinet.
Stationshuset används numera som busstation och övervåningen är bebodd. De
gamla lokstallarna är ombyggda till verkstadsskola. Godsmagasinet är mycket väl
bevarat, men står troligen oanvänt.
Inga märken efter de
gamla spåren går att upptäcka, eftersom stationsområdet är asfalterat för att
tjänstgöra som parkeringsplats för kunderna till den nyligen uppförda
Konsumbutiken.
I korsningen med
Donnersgatan fanns förr de enda järnvägsbommarna på den tre mil långa sträckan
Klintehamn – Hablingbo. Dessa bommar manövrerades från stationshuset. Bommarna
med fundament finns tyvärr ej kvar idag.
Strax norr om själva
stationshuset finns ett minnesmärke i form av en järnvägstralla uppsatt. Detta
minnesmärke har troligen kommit till efter järnvägens nedläggelse år 1953.
Klintehamns stationshus
och övriga byggnader uppfördes redan år 1898 och invigdes år 1899, då hela
sträckan från Roma till Klintehamn var färdigbyggd.
Ett par kilometer söder om Klintehamns järnvägsstation uppfördes en station i närheten av Deps gård. Järnvägslinjen till Hablingbo kallades därför ibland Depslinjen. Det officiella namnet var annars Sydvästra Gotlands järnväg. Inga lämningar efter stationsbyggnaderna finns dock kvar. Inte ens husgrunderna kan ses.
På grund av markens
utseende har man varit tvungen att spränga ner järnvägsspåret ett par meter i
marken strax norr om Deps gård. Här finns även rester efter den gamla viadukten just där landsvägen korsar järnvägen.
Mellan viadukten och stationsområdet är spåret helt övervuxet medan åt andra
hållet kan det ovan nämnda nedsänkta spåret ses mycket tydligt. På sina håll
har vatten samlats över spåret.
På banvallen mellan Deps
och Hallins gårdar i Fröjel har en fullt farbar väg anlagts. Intill Hallins
gård kunde för övrigt tåget stanna när så behövdes. Söder om denna anhalt är
banvallen utjämnad och man har därmed fått en stor åker, som för tillfället var
besått med råg. I fjärran kan man se skogsgatan, d.v.s. den öppning i skogen
som järnvägen skapar.
Ytterligare en station
finns vid Kaupe i Fröjel. Det var en relativt liten station. Vi hittade inga
rester efter något godsmagasin men det måste i så fall ha legat intill den
stora stenmur, som man ser på stationsområdet. Stationshuset är sommarbostad.
Området är välskött med nyplanterat gräs och stenlagd gång. Intill
stationshuset är också en flaggstång uppsatt. Invid toaletten tänker man
uppföra ett litet skjul eftersom man lagt början till grund i form av sten i marken.
På stationsområdet hittar man också en cementgrund och dt är möjligt att det en
gång har funnits ett magasin eller förrådsbyggnad här men det ligger ganska
långt ifrån själva spåret.
En av de större
stationerna utmed linjen var Levide. På stationsområdet finns idag ett par
godsmagasin, stationshuset, våghuset samt en toalett. Samtliga byggnader är
mycket väl bevarade. Stationshuset är nyrenoverat och används som sommarbostad.
Ett av magasinen är troligen renoverat efter järnvägens nedläggning. Det andra
magasinet fungerar som redskapsbod. Alldeles söder om denna finns rester efter
en gammal husgrund. Där kan man tydligt se att byggnaden haft kakelgolv. Det
enda som ändrats på våghuset är att vågbryggan och vågmaskineriet blivit
borttaget.
Några märken efter spåret är omöjligt att upptäcka, men troligen har det gått två spår på själva stationsområdet. Bl.a. tyder placeringen av magasinet på detta.
Trots att det inte går
att se några spår på stationsområdet så kan mycket väl se var järnvägen gjort
den skarpa kurva som var nödvändig för att komma rakt på Stjärnarve station,
som ligger väster om Levide station.
Vid Stjärnarve är själva stationshuset
tillbyggt åt två håll och används idag som bostadshus. Ägaren är
maskinstationshållare Mattis Jönsson, som är född och uppväxt på denna
järnvägsstation. Modern var stins och fadern var en banarbetare. Framför
stationshuset, där de båda spåren gick är nu åker. Resten av stationsområdet är
gräsbevuxet. Våghuset är mycket väl bevarat, vågbryggan är hel och maskineriet
inne i våghuset är i nästan funktionsdugligt skick. Längre västerut kan
järnvägskurvan urskiljas i skogskanten. De två spåren går troligen ihop till
ett strax före kurvan.
Väster om själva våghuset
finns en stengrund till ett gammalt godsmagasin av den typ där magasin uppbärs
av cementstolpar.
Vid Sproge
järnvägsstation finns fortfarande själva stationshuset kvar i sitt ursprungliga
skick. Till och med stationsskylten sitter på sin plats. Byggnaden används
emellertid idag som sommarställe. Ägaren är sonson till dåvarande stinsen vid
Sproge station. På bilden ovan kan man se att stenkanten mellan perrong och
spåren finns bevarad. Inne på stationsområdet är spåren väl synliga medan på
norra sidan därom växer ung granskog på järnvägsbanken.
Bilden visar godsmagasinet
vid Sproge station. Bakom magasinet ser man en järnkonstruktion. Vid denna
bands förr de hästar som kom till stationen. Sådana järnkonstruktioner finns
fortfarande kvar även vid Silte och Hablingbo stationer.
Bilden visar
våghuset, som tillsammans med godsmagasinet verkar ganska fallfärdiga. Vågbryggan är förstörd och vågmekanismen alltför rostig för att kunna
användas. På stationsområdet finns
dessutom toaletter och ett garage. Garaget, används som lastbilsgarage, är
byggt i plåt under järnvägens sista ”levnadsår”.
Norr om stationen finns
rester av ett gammalt vattentag, där tåget stannade och fyllde på vatten.
Flygfoto över stationsområdet.
Mellan Sproge och Silte
stationer, den senare kallad Silteby för att inte förväxlas med köpingen Slite,
finns en järnvägsbro över Mästermyrkanalen. Här kunde tåget liksom vid Hallins
gård i Fröjel stanna en stund när så behövdes. Denna anhalt kallades Stenbro
och ligger i Silte socken. Tåget höll just så att det lämnade landsvägen till
Hemse fri.
Då denna bro byggdes av Skånska Cement forslades materialet först med tåg till Hemse. Därefter med häst och vagn till Stenbro. Medhjälpare vid dessa transporter var bland andra dåvarande storbonden Jakob G Hederstedt, Snoder i Sproge. Bron ser nu ganska välbehållen ut men efter senaste fördjupningen av kanalen har jord (sand) rasat ner vi de båda ändarna av bron. Det verkar som om bron med tiden blir mer och mer underminerad.
Vid Silteby station är
alla byggnader väl bevarade. Stationshuset är ommålat och nyrenoverat. Nytt tak
pålagt och väggarna är klädda med lackpanel. Stationsskylten finns kvar.
Järnvägsbanken är igenväxt
på norra och södra sidan om stationsområdet. Invid stationshuset ligger en del
slipers kvar i marken men de flesta är dock upptagna och ligger nu i prydliga
högar på stationsområdet.
Märken efter ett
övergångsställe i marken kan man se strax norr om perrongen.
Hablingbo station var slutstation på Depslinjen och här fick lokpersonalen ligga över. På stationsområdet finns även det gamla men väl bevarade lokstallet kvar. Själva stationshuset och lokstallet är uppförda i rött tegel medan övriga byggnader på linjen är byggda i trä.
Fönstren på
stationshuset är igenspikade eftersom detta numera används som militärt förråd
av ammunition.
Framför lokstallet finns
fortfarande rester av den gamla vändskivan kvar och spåret gick ända fram till
landsvägen. Intill spåret och landsvägen byggde G.L.C. sitt magasin. Detta står emellertid oanvänt eftersom
man dragit in dessa små magasin och spannmålet forslas istället till
Klintehamn, Hemse eller Ronehamn. En del av banvallen förbi lokstallet används nu
som väg.
Trädgården omkring
stationshuset är igenvuxen och oskött trots att
området åtminstone under sommaren används som hästhage.
Trots att järnvägen under
sin glansperiod betydde ganska mycket för ortsbefolkningen verkar det som om
man inte sörjde så mycket när järnvägen lades ned på mitten av femtiotalet. En
del var till och med glada att tågen försvann. Det innebar ju en viss oro för
barn och djur att ha ett tåg nästan inpå husknuten. I våra dagar är det ingen
som har tid att åka tåg så korta sträckor. Alla har bil, vilket går bra mycket
snabbare.
På det hela taget är det
trots allt synd att järnvägen försvann. Den var ju bra till godstransporter som
inte behöver komma fram så snabbt. Sistnämnda är vår personliga uppfattning som
vi tyvärr antagligen inte delar med så många.